The Breathwork Movement

View Original

Moeiteloos ademen als muzikant? Dit is het verhaal van saxofoniste en ademcoach Floor Wittink

Het werken met de adem is niets nieuws, de populariteit en bekendheid van ademwerk is dat wel. Steeds meer mensen ontdekken de adem als tool voor een meer ontspannen, gezonder en bewuster leven, voor heling en transformatie, voor persoonlijke ontwikkeling en spirituele groei. Hiermee groeit ook het aantal ademcoaches, breathwork facilitators, Wim Hof instructors etc, om hierbij de juiste begeleiding en inspiratie te bieden. Een mooie beweging.

Wat doen ‘professionele ademhalers’ zelf als het op ademhaling aankomt en hoe is de adem op hun pad gekomen? Ademrituelen vertelt je de verhalen achter de mensen. Lees hier het verhaal van saxofoniste, verteller en ademcoach Floor Wittink.

Floor Wittink - Muzikant en ademcoach

Toen Floor Wittink op het Conservatorium last kreeg van spanningsklachten, ging ze op zoek naar oplossingen. Telkens was het de ademhaling, die via verschillende wegen op haar pad kwam, die haar ogen opende.

Inmiddels is Floor naast muzikant ook opgeleid tot ademcoach, en combineert ze het beste van twee werelden. Twee werelden die eigenlijk één zijn, want de adem en muziek zijn natuurlijk innig met elkaar vervlochten.

Welke zoektocht Floor zelf heeft afgelegd, wat het haar heeft opgeleverd en welke tips ze voor jou heeft, dat lees je hier. Dit is het verhaal van Floor Wittink.

Floor, kan je uitleggen wat je precies doet als muzikant én ademcoach?

“Ik ben professioneel (klassiek) saxofoniste, verteller en ademcoach. Als ademcoach geef ik lessen en workshops aan musici die vrijer willen leren spelen of zingen. Daarnaast help ik mensen om een gezonder adempatroon te ontwikkelen. Ik heb hiervoor, ook speciaal voor musici, een online cursus gemaakt: Moeiteloos ademen in de praktijk, en Moeiteloos ademen voor musici. Ik heb veel ervaring met saxofoonles en workshops geven aan zowel amateurmusici als docenten instrumentaal onderwijs. Ik heb over lesgeven het boek 'Hoe je als muzikant een bloeiende lespraktijk opbouwt' geschreven en het e-boek 'Spelen vanuit je hart' gemaakt met praktische musiceertips.

Ik vind het geweldig om al mijn kennis en ervaring in te zetten en mensen te helpen die gezonder en vrijer willen leren ademen, of beter willen leren spreken en presenteren. De drang naar kennis zet ik nu ook om in mijn podcast, die ik ben gestart in september 2022: Adem voor blazers, zangers en sprekers. Ik interview daarin musici en andere professionals over de adem en vind het heerlijk al die vragen te mogen stellen. Ik ben ook opgeleid voor het geven van ademsessies, dat combineer ik als gewenst in mijn praktijk. Ik vind dat ook prachtig werk, maar ben eigenlijk al veel bezig met de muziek en 'gezond ademen'.”

See this content in the original post

Hoe is jouw (extra grote) fascinatie voor de adem in combinatie met muziek ontstaan?

“Als saxofoniste op het conservatorium moest ik mij natuurlijk bezighouden met ademtechniek zoals ademsteun. Ik speelde nog maar een paar jaar, en het is bijzonder dat je dan al wordt toegelaten. Leuk, maar dit had wel tot gevolg dat het bij mij technisch niet echt vanzelf ging. Ik had last van spanningen en zenuwen en had geen goede connectie met mijn adem en lichaam. De studie aan het conservatorium heeft mij daar wel bij geholpen, maar qua ademhaling wisten de docenten dit toch niet goed uit te leggen. Dus zocht ik door naar antwoorden.

Een keeloperatie zorgde voor een extra struikelblok. Achteraf gezien heb ik altijd heel hard moeten werken, en het is al geen makkelijke studie - ook al is het ook fantastisch leuk natuurlijk! Toch heb ik een heel goed examen gedaan en ging ik verder studeren voor mijn Master als uitvoerend musicus. De spanning in mijn lichaam en de vermoeidheid waar ik zo snel last van had, bleven echter bestaan, en dus zocht ik na mijn studie verder naar oplossingen.”

Hoe zag die zoektocht naar oplossingen voor je spanningsklachten eruit?

“Ik leerde in eerste instantie meer over voeding, en ook over mentale oorzaken van mijn spanningen. Ik kwam in een integraal gezondheidscentrum iemand tegen die mij verder hielp met de adem, en daarin blokkades wist op te heffen. Zij gebruikte daarvoor acupunctuur verblijfsnaaldjes. Als ze zo'n naaldje (een ieniemini punaise) op een plek zette waar spanning was, dan vloeide die spanning weg.

Ik had hierdoor echter tijdens de sessie geen toegang meer tot mijn gebruikelijke manier van spelen. Dat terwijl ik al was afgestudeerd. Maar ik ontdekte zo een nieuwe manier van ademen tijdens het spelen, langzaamaan begon ik te voelen waar ik het wél vandaan moest halen. Deze dame was zowel psychologe als acupuncturiste en haptonome. Ze speelde zelf dwarsfluit en had al meerdere professionele musici geholpen. Haar begeleiding hielp mij uiteindelijk om makkelijker te kunnen spelen en de adem door mijn hele rug en romp te kunnen voelen.

Daarnaast heb ik via een klarinettist en Feldenkrais practioner heel waardevolle lessen gehad. Deze man had in het begin van zijn klarinetstudie zelf problemen met de adem gehad en kwam toevalligerwijs bij een hele goede Feldenkrais practitioner terecht. Toen hij beter ging begrijpen hoe het middenrif werkte, en hij bewuster werd van hoe zijn lichaam bewoog, ging het spelen al vele malen makkelijker. Samen zochten ze naar wat een optimale ademhaling inhield, want de grondlegger van Feldenkrais had hier niet veel over gezegd. Ze kwamen uit bij het heiligbeen, eigenlijk ook het middelpunt van het lichaam. Als daar de adembeweging start, beweegt de hele romp vanzelf mee. Dat heb ik van hem geleerd, naast een paar mooie oefeningen die op zachte en doeltreffende manier je bewustzijn vergroten.

Wat is een goede docent dan toch belangrijk om je verder te helpen. Ik besloot zelf workshops te gaan geven aan blazers om hen daar ook in te kunnen helpen. Blazers zijn vaak aan het duwen, en uitsluitend met de buik bezig en dat is zonde, en zelfs ongezond door de druk op organen en hoofd.

Nadat ik tijdens een weekend waar ik was voor mijn eigen persoonlijke ontwikkeling in contact kwam met ademwerk - de verbonden ademhaling - besloot ik om me verder te scholen tot ademcoach. Mijn interesse voor en ervaring in persoonlijke ontwikkeling, in gezondheid en de muziek komen hierin samen, en bovendien mijn eeuwige nieuwsgierigheid. Want in de adem kun je oneindig leren!”

Wat heeft ademwerk jou persoonlijk gebracht?

“Ademwerk heeft mij zoveel gegeven. En het blijft een leerproces. Ook in de muziek: het kan allemaal heel fijn voelen in een ademoefening, maar een instrument (of je stem) is de ultieme spiegel. Als je adem niet om te zetten is naar een goede klank, dan gaat er toch iets niet goed.

Dit is een oneindig leerproces, de adem leert mij dat kleine stapjes groot genoeg zijn. En om te genieten van wat er is. Dat vind de perfectionist in mij soms nog wel lastig. Op zich ben ik het gelukkig al gewend met muziek maken: vele uren studeren met discipline en geduld. En dan merk je wat het oplevert en wordt die tijd jouw persoonlijke waardevolle ontwikkelingsuurtjes. Door ermee bezig te blijven ontwikkelt mijn techniek en muzikale uitdrukking bij het saxofoonspelen zich ook nog steeds. Ik speel alweer heel anders dan een aantal jaar terug, als ik dat ik nu terugzie op bijvoorbeeld mijn YouTube video's.

Ook helpt de adem mij om steeds een beetje meer ontspanning te vinden, doordat ik nu begrijp hoe de adem invloed heeft op het zenuwstelsel. En ook doordat ik inmiddels veel ademsessies heb gedaan, en heb gegeven. Ontspannen is ook iets wat ik nog steeds niet heel makkelijk vind, maar waarbij ik - net als bij de muziek - zo ontzettend blij ben met wat ademwerk me tot nu toe op dit vlak heeft opgeleverd.”

Heb je een vast dagelijks ademritueel?

“Ademwerk is zeker een vast onderdeel van mijn dag, en ook steeds meer automatisch en onbewust. Ik sta op tussen 7:00 en 7:30 uur, dan doe ik oefeningen om de stijfheid er enigszins uit te krijgen: Tai chi of yoga. Vervolgens mediteer ik. Vaak is dit een geleide meditatie, omdat mijn hoofd er nogal snel vandoor gaat.

Bij de meditatie, of daaraan voorafgaand, doe ik de alternate nostril breathing of bhastrika. Soms ook vier rondes Wim Hof als mijn hoofd vol zit van de vorige dag, maar anders bewaar ik dat voor de middag. Dan fris ik weer een beetje op als ik de hele ochtend achter de computer heb gezeten.

Het koud afdouchen zit ook in het ochtendprogramma. Echt leuk wordt het niet, maar achteraf is het geweldig. Dus ik houd vol! Als ik saxofoon ga spelen of ga zingen, meestal in de middag, ben ik sowieso met de adem bezig en dan met een combinatie van houding, ruimte maken en ademsteun. Spelen is natuurlijk één grote ademoefening :-) In de avond doe ik vaak een 'traag ademen oefening', een soort box breathing die mijn ademtempo omlaag brengt en meer rust geeft.”

Heb je advies voor mensen die nieuw zijn met ademwerk, waar te beginnen?

“Er is zo veel mogelijk, en het is voor iedereen verschillend. Zelf ben ik heel praktisch ingesteld en daarom zou ik ook willen adviseren om langs een ademcoach te gaan die je feedback kan geven over je adempatroon. Nog zonder meteen een ademsessie of andere heftige oefeningen te gaan doen.

Leer eerst maar eens je lichaam beter te voelen. Je middenrif zo te gebruiken dat de achterkant van je lichaam ook meedoet en je gehele romp in één ontspannen beweging uitzet en weer teruggaat. Dat alleen al...

En dan alle prestatiedrang naar heel veel, of juist heel weinig ademen, of alles wat er maar bereikt kan worden even laten voor wat het is. Proberen je lichaam als één geheel te voelen en erin te kunnen ontspannen. Met zachtheid.

Een uitspraak van de grondlegger van de Feldenkrais bewegingsmethode is: 'Als je weet wat je doet, kun je doen wat je wilt'. Dat vind ik zó mooi, en dat vat het wel samen denk ik. Van daaruit, dat bewustzijn met zachtheid, ligt alles voor je open. Dat hoor je overigens ook heel mooi terug in de drie eerste episodes van de podcast die ik nu heb opgenomen - waaronder een interview met de Feldenkrais practitioner en klarinettist die ik eerder noemde.”

Welke boeken hebben jou geïnspireerd op je pad?

“Vele boeken! Maar vooruit, ik noem er dan 3 :-) Ten eerste Chronische vermoeidheid nooit meer van Stans van der Poel en Iris van der Zanden. Ik las dit boek al wat jaren geleden en het was voor mij een grote eye-opener in hoe chronische vermoeidheid kan ontstaan. En hoe de adem daar een rol in speelt. Ik heb altijd bewondering gehad voor pioniers, en Stans van der Poel legde als longfunctielaborante het verband tussen ontregelde ademklachten en verschillenden vermoeidheidsklachten. Ze ontwikkelde eigen meetapparatuur en de Energy Control Method waarmee ze vele mensen heeft geholpen om van chronische vermoeidheid af te komen. Stans is overigens ook mijn volgende podcastgast.

Ook wil ik Het geheim van levenskracht van Rajshree Patel van de Art of Living benoemen, over leven vanuit je innerlijke kracht. Dit boek geeft allerlei praktische tips en het heeft mij inspiratie gegeven om meer uit mijn leven te halen.

En 'natuurlijk' Breath van James Nestor (in het Nederland: Het nieuwe ademen). Er zijn eigenlijk allerlei andere goede boeken van bijvoorbeeld Patrick McKeown (Ademhaling, de grote genezer, of Zuurstofwinst) die door dit boek misschien wat worden overschaduwd. Nestor is een journalist en geen ademprof. Maar het is zó aanstekelijk en mooi geschreven en het geeft zo'n breed beeld van allerlei ontwikkelingen, dat ik het vaak aanraad.”

See this content in the original post

Tip: luister 14 dagen gratis boeken op Storytel.


Floor Wittink - Concerten en Ademcoaching

Meer weten over Floor en haar werk? Kijk op www.floorwittink.nl.
Volg Floor via Instagram en Facebook voor de laatste updates. Haar podcast vind je onder meer op Spotify.


Wil jij ook de kracht van ademwerk ervaren? Vind hier jouw ideale ademcoach.

See this content in the original post

See this gallery in the original post